Közlekedés

Közlekedés

Napjainkban a réz kulcsszerepet játszik az autók funkcionalitásának, hatékonyságának, komfortfokozatának és biztonságában növelésében.

A közlekedési eszközök kulcsfontosságú eleme az autóipar hajnala óta

Kiváló tulajdonságai tették a rezet az autóipar egyik létfontosságú anyagává, amióta csak megjelent az első jármű az utakon, pl. 1916-ban a Ford T modellje. Manapság pedig a réz nemcsak az autógyártás funkcionalitását és hatékonyságát támogatja, de a kényelmet és biztonságot is nyújtó eszközök építőeleme is. Még a legalapvetőbb modellek is rendelkeznek legalább 1 km-es rézvezeték rendszerrel, amely főleg adatátvitelt, vezérlő és jelzőrendszer működését és az elektromos áramellátást biztosítja. A réz össztömege egy kisebb autóban nagyjából 15 kilogramm, még nagyobb méretű luxusautóban 28 kilogramm is lehet.

Elektromos berendezések

A motor, az alternátor, az önindító, a hidegindító és maga a rézvezeték és kábelrendszer működésének hatékonysága is a vezetőképesség minőségén múlik. Egyre több rézre lesz szükség a jövőben párhuzamosan az autóipar fejlődésével és az automatizáció, elektronikus berendezések további terjedésével és a biztonsági igény növekedésével. A magas minőségű sárgaréz nemcsak kiváló korrózióállóságának, de tartós rugalmasságának köszönhetően kiválóan alkalmas elektromos csatlakozások kialakítására.

Elektronika

Az autótervezők és gyártók folyamatos elektronikai újításaikat egytől egyik a réz kitűnő elektromos vezetőképességére alapozzák.

Szenzorok (nyomás, hőmérsékleti és sebesség)

Az autóipar hasznosítja a világszerte gyártott szenzorok egyharmadát. Egy jól működő szenzoros berendezés az autóban nemcsak a balesetveszélyes eseteket küszöböli ki, de fékrendszert is ellenőrzi és használatra kész állapotban tartja, a belső hőmérsékletet szabályozhatóvá teszi és még önellenőrző teszteket is futtathat a járművön. Természetesen a szenzoroknál is alkalmaznak rezet- a kábeleknél és a tekercseknél.

ABS vagy a blokkolásgátló fékrendszer

Ez a technológia volt az egyik első az ún. okos (smart) világ újításainak. Célja a biztonság magasabb szintre emelése volt, hiszen a fékrendszert a tapadás függvényében állítja, úgy hogy a jármű ne csússzon meg fékezés közben. Az első változatok óta már számtalan új rendszert fejlesztettek ki, de lényege mindnek a tapadás biztosítása: ilyen rendszer például az EBD (Electronic Brake-force Distribution), ami a fékrendszer erőmegosztását végzi, az ESC (Electronic Stability Control), ami pedig az autó stabilitásáért felelős.

Vezetésszabályzás

Az AICC (Autonomous Intelligent Cruise Control) nem csupán egy sebességtartó automatika (tempomat), amely lehetővé teszi az előzőleg beállított sebesség megtartását anélkül, hogy a lábunkat a gézpedálon tartanánk. Az automatikus irányító rendszernek köszönhetően az AICC szabályozza a jármű sebességét, és az útviszonyokhoz mérten állítja be a biztonságos tartományba, miközben a követési távolságot is figyelembe veszi a rendszer.

Manapság az autó már sokkal többet jelent egy egyszerű közlekedési eszköznél. Tervezésüknél nemcsak a kényelemre fektették a hangsúlyt, de elegendő szabad helyet biztosítanak az utastérben is. Az állandóan megújuló technológiáknak köszönhetően, melyeknél rezet is használnak, az ülések automatikusan alkalmazkodnak az utasokhoz, mely fejlesztést egy sor apró beépített motor tesz lehetővé. Az utastér hőmérséklete is állandó szinten tartható, és már a távközlési technikák is meghódították az autók belső terét: beszerelhető rádiótelefonok, navigációs rendszerek, biztonsági nyomkövető, DVD-lejátszó és internet hozzáférés. A réz megnyitotta az emberek számára a világ kapuit.

A jövőben, nagy valószínűséggel robotpilótáink lesznek, melyeket sebességmérő rendszerek irányítanak majd, együttműködve különböző berendezésekkel, melyek a vezetést, sebességet és fékezést szabályozzák. 360°-os radarok és kamerák biztosítják majd az autó pozícióját, és figyelik a forgalmat. A számtalan összeköttetést, szenzoros rendszert, mini számítógépes berendezéseket és a modern távközlési eszközöket, melyek okos autóink a motorháztetői alatt rejtőznek, mind rézkábelek kötik majd össze, így a réz jelentős szerepet játszik majd az adatátvitelben.

A károsanyag-kibocsátás csökkentése
A réz fontos összetevője azoknak a rendszereknek, melyek azért vannak kialakítva, hogy csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást és ezzel együtt a CO2 kibocsátást is. A közvetlen befecskendezési technológia biztosítja a megfelelő levegő-üzemanyag arányt a motorban, így csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást. A hagyományos vezérműtengelyt is lassan felváltják a modern elektronikus szelepek, mely fejlesztés tovább növeli a motor hatékonyságát.

A réz az egyik alapja az új hibrid és üzemanyagcellás járműfejlesztésnek, de a kutatók még korántsem elégedettek, folyamatosan újabb és újabb hajtórendszerek kifejlesztésén dolgoznak. Először is, a hibridek, amelyek a belső égésű motor az elektromos motor előnyeit ötvözik, csak ideiglenes megoldást jelentenek. A belső égésű motor hosszú utakra tervezett, még az elektromos a városi emberek számára tökéletes választás. Másodszor pedig kemény munka folyik az üzemanyagcellás járművek tökélyre fejlesztésén, hiszen kiváló megoldást jelent a környezetszennyezés ellen szinte nulla károsanyag-kibocsátásával. Mindkét rendszer, a nagyteljesítményű elektromos motorjával nagyjából 12 kilogramm rezet is tartalmazhat.

Hőcserélők

Egy vadonatúj hőcserélőt fejlesztettek ki a közelmúltban, mely rendszer a CuproBraze® költséghatékony, környezetbarát és alacsony befektetési igényű technológiáját használja. Erős és megbízhatóan stabil rézből vagy sárgarézből forrasztott radiátorokat készítenek, melyek költség- és teljesítménybéli előnyökkel is rendelkeznek az alumíniumból készült társaikkal szemben. Mivel nemcsak a nagy nyomással szemben ellenálló, hanem az alacsony és magas hőmérsékletnek egyaránt, így ez az új technológia egyre elterjedtebbé válik a piac azon területén, ahol fontos az extrém feltételekkel szembeni ellenálló képesség: távolsági kamionok, mezőgazdasági és építőipari gépek, generátorok, és minden terepre szánt gépjármű. Amikor a radiátorok élettartama lejárt, a réz 100%-osan újrahasznosítható és újabb radiátorok vagy egyéb termékek készítésére alkalmas.

Fékcsövek

A réz-nikkel ötvözetből készült fékcsövek az autó teljes élettartamát követik, tehát nincs szükség cserére. A Volvo már 1976 óta alkalmaz réz-nikkel fékcsöveket a járműveiben, és mai napig elégedett választásával. Ezen kívül az Audi, Porsche és az Aston Martin is ezeket a fékcsöveket használja.

Sebességváltó

A réz ötvözetei tökéletes felületet biztosítanak az autó azon részén, ahol folyamatos mozgásban vannak az alkatrészek, így fontos a kopásállóság. Ezek az ötvözetek nemcsak tapadás- és kopásállók, de mechanikailag is elég erősek. A teherbíró képessége miatt alkalmazzák ezeket az ötvözeteket a váltókar és a nagyterhelésű csapágyak gyártásánál.